Mensen die met een Androidtoestel 112 bellen zijn voortaan sneller te lokaliseren. Vanaf maart sturen Androidtelefoons tijdens het 112-gesprek namelijk automatisch de locatiegegevens van de beller naar de centralist die op dat moment aan de lijn is, zo laat de politie vandaag weten.

De onderliggende techniek wordt Advanced Mobile Location (AML) genoemd. Wanneer iemand via een Androidtoestel 112 belt gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om de locatie te berekenen. Deze locatie wordt vervolgens automatisch via één of meer gratis sms-berichten aan de centralist doorgegeven. “In sommige gevallen gebruikt uw telefoon internet om de locatie te bepalen. Voor AML geldt dit ook. In dat geval gaan de kosten van uw databundel af. Die kosten zijn minimaal”, aldus de politie. Daarnaast vraagt de centralist ook zelf nog waar de beller zich bevindt, om er zo zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd.

AML werkt alleen bij het bellen van 112, ook als de locatievoorzieningen van de telefoon staan uitgeschakeld. De technologie heeft 5 tot 20 seconden nodig om iemands locatie te bepalen. In het sms-bericht dat de centralist ontvangt staan standaard de coördinaten van de beller, het tijdstip van het berekenen van de locatie, het telefoonnummer, het IMEI-nummer van de telefoon en het IMSI-nummer van de simkaart. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

AML wordt deze maand voor Androidtelefoons vanaf versie 4.0 per provider ingevoerd. Later dit jaar zal de technologie ook op iPhones werken, maar een exacte datum is nog niet bekend. Gebruikers hoeven niets te doen om van AML gebruik te maken.